7 mars 2013

Ryggpass och dagens blå frukost.

Gårdagen sprang förbi utan att jag hann blinka, därav uteblivet bloggande men de tar vi igen nu!

Gårdagen bjöd iallafall på morgonpass på gymet med bästa Nathalie. Vi körde rygg och biceps med pyramid-set och stege.

Vad innebär då att köra pyramid-set?
Om du kör ett vanligt pyramid-set innebär det att du börjar med låga vikter och höga repetitionsantal för att sen öka vikten successivt per set.
Omvänd pyramid innebär att du börjar på en hög vikt med lågt repetitionsantal och gå successivt uppåt.

Varför köra pyramidset?
Jo, för att det kan vara bra att variera din styrketräningsrutin för att ta din muskelbyggning till nästa nivå. Så för att bryta dina vanor så slänger du in något pyramid-set i passet. Pyramid-set gör att dina muskler tar ut sig totalt, hela kroppen påverkas. Att köra ett helt träningspass med pyramid-sets ses som kontraproduktivt eftersom det skulle kunna överträna hela kroppen och försätta kroppen i en negativ metabolism.

Såhär såg gårdagens pass med lite pyramider i;
Skivstångsrodd (brett grepp)
12 reps, 10 reps, 8 reps, 6 reps, 8 reps, 10 reps, 12 reps.
Chins 8, 10,15, 24 reps.
Rodd i maskin 3x10,
ryggresning 12, 2x8.
Bicepscurl med stång 3x8 reps.
Holds 5 reps per sida.

Dagens frukost bestod av äggröra, som så många andra dagar. Även om det är min favoritfrukost just nu så försöker jag variera den på olika sätt som tex att ha olika bär/frukter som tillbehör.

Idag fick jag dock ett ryck att testa nytt och gjorde som vanligt min äggröra men hade även i 1 dl blåbär i smeten.
Om det funkade? OHYES! det resulterade i en underbar Blåbärsscramble som jag toppade med kokosflingor. TRY IT!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar